fredag 14. januar 2011

Fra strand og lazy life opp til Dalat og høyden

Jeg har kommet til Dalat, 1475moh. Le petit Paris, the honeymoon capital and the city of eternal spring all rolled into one.

Tja, jeg vet ikke om det er så fantastisk men det er annerledes her og det er et lite Eiffel tårn her. Hit var det franskmennene som kom først, for å unnslippe den intense heten i Saigon. Etter de forlot har de forlatt sine feriehus og stilen har blitt beholdt, visstnok med litt mer tilførelse av kitch. Det er kjøligere her og det er egentlig også litt godt.



Bussturen hit fra MuiNe var i en såkalt tourist bus. Tja, vi snakker en litt stor minibuss, fult med menneseker og bagasje og ikke ett sete var ledig. Etter bagasjerommet var fullt var det bare å begynne å stable i midtgangen, hvis man kan snakke om midtgang. Aircondition var takluka og vinduene og setene var rimelig smale. Det var en ganske så interessant 4-5 timers tur på humpete vei og med en sjåfør som tråkket på gassen.

MuiNe var herlig, med siste dagen på selve stranda. Var oppe kvart på syv for å sikre meg ei solseng der ettersom det var rift om dem. Utrolig artig å følge med livet på stranda. Ups, der kom et helt kvegfølge passerende forbi på stranda.



Flere ganger for dag dro de lokale guttene opp fiskegarn som var satt ganske nært strandkanten. Ikke mye å snakke om av fangst. Bittesmå fisk og en og annen krabbe. Så mye jobb for så lite! Flere av disse menneskene bodde langs stranda i sine skur eller sine enkle små hus. En av fartøyene deres var en rund liten båt. Virket ikke som noe langveisfartøy men de brukte den nærme stranda og håndterte den ganske bra, men skjønte ikke helt hva som var så bra med denne kontra en vanlig robåt.



Helt fra morgenen av satt to vietnamesiske damer på stranda med sine smykker de ville selge. En etter en kom turistene og satt seg ned for å prøve og etter hvert kjøpe. Damene satt der i sine tildekkende klær, kjeglehatten, sokker, hansker, munnbind og parasoll. Omtrent helt tildekket. Da jeg studerte den enes parasoll så jeg at det var en stokk hvor hun hadde festet en paraply til for å gjøre den til en parasoll.

Hotellet jeg bodde på var et veldig bra mid range hotell, Canary Beach Resort. Flott rom, serviceminded personell, snakket ganske bra engelsk, flott resort, rett på stranda. Anbefales! Da jeg skulle gjøre opp for meg tidlig om morgenen var jeg i resepsjonen før resepsjonisten var kommet. Ups, der var det en ansatt som lå og sov på en klappseng bak resepsjonen.

So long Mui Ne.

I Dalat har jeg booket tre netter hos Mr og Mrs Dung på Dreams Hotel. Anbefalt budget hotel i Lonely Planet, men på bussen hit har jeg blitt kjent med Joanna fra Irland. Bussen vår stopper utenfor Binh Yen Hotel hvor vi blir møtt av Hingh. Han snakker godt engelsk og selger inn overnatting der for flere av passasjerene, inkl Joanna. Vi har snakket litt om en trekkingtur, endags, og etter å ha kikket litt rundt i byen og spist lunsj blir jeg med Joanna til hennes hotell for å høre hva slags turer de kan tilby. Vi spør om dagstur og Joanna lurer også på de litt lengre turene med overnatting. Dette blir etter hvert så spennende at vi ender opp med å booke en tur sammen. Og vi drar i morra tidlig.. Så, change of plans!
Det er en tur på motorsykkel gjennom det sentrale høylandet. Enten ender vi opp i Nha Trang eller så ender vi opp i Hoi An. Jeg håper på sistnevnte siden det er dit jeg skal, men det kommer an på hvor kult vi syns det er. Hvis det ikke er noe særlig etter to dager reiser vi til Nha Trang og det blir en tre dagers tur. Syns vi det er flott og vil reise mer blir det fem dager og Hoi An.
Husker ikke første stoppested, men andre er Buon Ma tout. Tredje er Kon Tum også husker jeg ikke fjerde men det er ikke så langt fra Hoi An.

Hovedsaklig er det naturopplevelser, men også landsbyliv, elefanttur, etc. Litt skummelt, men også spennende. Fint å gripe muligheten for noe sånt når man kan få følge.

Dagen i morra starter med en liten rundtur i Dalat så vi får sett litt her likevel. Høylandet innebærer malariamulighet så jeg har startet på Malarone. Godt jeg tok med meg litt ekstra nettopp i tilfelle change of plans.

Joanna reiser forresten i ti måneder..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar