onsdag 5. januar 2011

Ho Chi Minh City (Saigon) Vietnam

For en by! Et crazy sammensurium av moderne og falleferdig, folk, støy, forurensing, mopeder, flash og glæm. Sheraton ligger vegg i vegg med lowclass. Fattigfolk går side om side med Gucci og Louis Vuitton. Men det stemmer jo godt med beskrivelsene jeg hadde lest. Hør på dette fra Lonely Planet: "Fasten your seatbelts as Ho Chi Minh City is a metropolis on the move - and we're not just talking about the motorbikes that throng the streets. Saigon, as it's known to all but city officials, is Vietnam at it's most dizzying: a high-octane city of commerce and culture that has driven the whole country forward with it's limitless energy".



Apropos trafikk og gatekryssing. Har fått prøve meg noen ganger på å krysse veien og det er med hjerte i halsen. Rødt og grønt lys og fotgjengerfelter har en viss mening, men ikke 100%, også er det ikke alle overganger hvor det er trafikklys. Da gjelder det å go with the flow, dvs ikke andre fotgjengere for her er man på egen hånd, nei med flowen mener jeg bilene og mopedene. Og hvordan gå med den flowen? Jo man går sakte, sånn at de har tid til å unngå å kjøre på deg og heller kan kjør forbi.. For de stopper ikke for at du skal få gå over. Og tuting det funker like bra her som i Peru, om ikke bedre, les mer og heftigere.



Temperaturen her ligger rundt 30 grader på dagtid og mot kvelden. Det er rimelig hett!
Regnskurer kommer et par ganger ila dagen, ganske kraftig men varer kun et kvarters tid.

Jeg har fått testet pho, dvs rice noodle soup, noe som finnes overalt. Helt ok men tror ikke jeg har fått den beste utgaven. Kyllingkjøttet var litt gummi. Bedre lykke neste gang.

Dagens utflukt har vært til War Remnants museum som viser hva amerikanerne gjorde mot vietnameserne under Vietnamkrigen, sett fra vietnamesernes ståsted. Selv om vinklingen er ensidig er det ikke tvil om at det var en såkalt aggressiv krig. Man blir ganske ettertenksom når man ser bilder av deformerte barn og fostere, drepte innfødte inkl gravide og små barn, tortur, etc etc. Selv på 2000-tallet fødes det barn med forskjellige sykdommer og deformeringer. Angivelig er det plantevernmiddelet Agent Orange som er årsaken. Jeg ser det står på nettet at dette ikke kan bevises, men uansett, alle bildene fra bombing av landsbyer, hensynsløse massakre av sivile, brenning av hjem, voldeligheter, mm så blir man satt ut og ganske kvalm. En usminket synliggjøring kan man si.
En annen ting som slår meg er hvilke ekstreme forhold de kjempet under. Ikke at det er noe nytt, man har jo sett filmer, men disse bildene fra real life med gjørme, elvekryssinger, jungellandskap, skyttergraver, hete, osv - det er rett og slett skikkelig Rambo om man kan si det sånn.



Kameraet fikk være innlåst på rommet i dag men noen bilder med mobilen har jeg tatt. Problemet er bare at jeg ikke får lastet dem opp fra iPaden min... Forsøker å finne ut om det er en løsning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar